tunnetila: tyytyväisyys
Oletteko kuulleet, että H&M aloittaa helmikuun lopussa liikkeissään vaatekeräyksen? Sain asiasta jo joulukuussa tiedotteen, mutta kotiinpaluuhässäkässä unohdin vinkata koko jutusta. Onneksi ihana blogini lukija Heidi muistutti minua eilen aiheesta. Kiitos Heidi muistutuksesta, asia on minusta nimittäin hyvä ja tärkeä ja ansaitsee maininnan blogissani.
Joulukuussa H&M siis tiedotti, että osaan ketjun myymälöistä voi jatkossa tuoda
tarpeettomia vaatteita merkistä ja kunnosta riippumatta. Samalla saa 15
prosentin alennuskupongin H&M:n liikkeisiin jokaista vaatekassia
kohden. Kasseja voi liikkeisiin tuoda kaksi päivässä per asiakas. Vaatteiden ei siis tarvitse olla ostettu H&M:ltä eikä niiden tarvitse olla ehjiä. H&M:n kumppani I:Collect noutaa vaatteet ja lajittelee ne
jatkokäyttöön, kierrättää ne esimerkiksi siivousräteiksi tai
autoteollisuuden vaimennus- ja eristysmateriaaleiksi tai ohjaa ne
energiantuotantoon.
Ensimmäisessä vaiheessa vaatekasseja vastaanotetaan Helsingissä Itäkeskuksen,
Galleria Esplanadin (entinen Kämp Galleria), Forumin ja Aleksanterinkatu 48:n H&M:llä sekä
Aleksanterinkadun H&M Kids -liikkeessä. Kevään aikana kampanja laajenee myös
muihin liikkeisiin.
Vaatekassia vastaan saatavia 15% alennuskuponkeja on jo ehditty kritisoida. Kupongilla kuulema rohkaistaan ihmisiä vain ostamaan lisää. Toki asian voi ajatella myös noin. Itse luulen kuitenkin että tuo pieni ale kannustaa ihmisiä tuomaan vaatteet kiertoon eikä niitä niin helposti heivata vaikkapa jätteeksi kaatopaikalle.
Myös miestenvaateliike Jack & Jones aloitti viime viikolla farkkujen kierrätyskampanjan. Kun asiakas tuo vanhat farkkunsa liikkeeseen hän saa uusista LID -farkuistaan 5€ alennuksen. LID -farkut ovat Jack & Jonesin kehittämiä Low Impact Denim -farkkuja.
LID-farkkujen pesussa ja kulutuksessa käytetään valmistusvaiheessa vähemmän
vettä ja energiaa, ja näin Low Impact Denim –farkkujen valmistus
kuormittaa ympäristöä merkittävästi vähemmän. Vanhat puhki kuluneet farkut kannattaa siis vaihtaa jo valmistusvaiheessa vähemmän energiaa kuluttaneisiin LID -farkkuihin, nyt niistä saa myös alennusta.
Kivoja uudistuksia, eikö? Minulla taitaa olla jo ainakin yksi kassillinen puhki kuluneita toppeja ja kotihousuja kierrätystä vailla ja olen miettinyt pääni puhki missä nykyään otetaan lumppuja vastaan. Taidan viedä ne H&M:lle heti kampanjan alkaessa, eli viikolla 8.
Ps. Nyt on kierrossa lisää kodintavaraa (ja yhdet UGGit).
Onpas hyvä idea!
VastaaPoistaAina voi ja toki kritisoidaankin, itse ajattelen niin, että askelkin on oikeaan suuntaan vie eteenpäin. Tässä on vähän samaa kaikua kuin siinä, että jos kyselee lasinkierrätysvinkkejä, saa kakkaa niskaansa kun ei kierrätä ihan kaikkea muutakin, sen sijaan että kannustettaisiin aloittamaan jostain päästä.
Toki alennuskupongilla on tarkoitus ostaa mutta jos se innostaa ei muuten niin innokkaan kierrättäjän tuomaan kassillisen tavaraa hyötykäyttöön niin kannatan ehdottomasti. Ja voisinpa tuoda kassillisen jos toisenkin itsekin.
Samaa mieltä! Sitä paitsi 15% ei edes ole niin paljon että itse ainakaan innostuisin ostamaan sillä kassi tolkulla tavaraa. Kuulostaa minusta ainakin ihan järkevältä, että kassillinen vanhoja vaatteita vaihtuu yhteen uuteen vaatteeseen. Ei ihan tolkutonta mielestäni.
PoistaJos tuo kampanja meidän seuduille eksyy, aion kyllä käyttää sen hyväkseni. En noiden alennusprosenttien takia, vaan sen takia, että ainakin minulla on ollut ongelmia huonokuntoisempien vaatteiden hävityksen kanssa. Kun ei oikein roskiinkaan niitä tohdi laittaa ja Pelastusarmeijalle vien vain ehjiä ja hyväkuntoisia vaatteita. Jotta tarpeeseen tulee tämä kamjansa! Kiitti vinkistä.
VastaaPoistaToivotaan että kampanja onnistuu ja laajenee kaikkialle ympäri Suomen. Myös minulla on ollut ongelmia juurikin "lumpun" hävittämisen kanssa. Joistain vaatteista leikkelen lattiarättejä, mutta roskis on ollut niille tähän asti ainoa paikka jonne niitä on voinut laittaa. Se on tuntunut aina pahalta. Toivottavasti kampanja jää pysyväksi eikä ole vain kokeilu.
PoistaJoo! Hyvähän tuo idea on. Voisin tosiaan viedä vanhan lumpuksi kuluneen henkkamaukka(ym.)rättikasan takaisin sinne mistä tulikin (roskiksen sijaan), ja jättää alekupongit kassalle. Koska onhan noiden kuponkien idea nimenomaan kannustaa jo liikkeeseen saapunutta asiakasta suuntaamaan rahansa henkkamaukkaan, eikä esimerkiksi johonkin vastuullisempaan liikkeeseen tai kirpparille. Itse en enää moneen aikaan ole viitsinyt H&M:lla pyörähtääkään, joten ostohimotuksia tuskin tulee. Hyvä että saa lumpun kiertoon :)
VastaaPoistaHyvä pointti! Saatua alennusta ei ole mikään pakko käyttää. Kunhan käy kierrättämässä tavaraa niin se on tärkeintä.
Poista