keskiviikko 25. maaliskuuta 2009

Punainen tupa ja räsymatto

tunnetila: vähempikin riittäisi

Viikko sitten tiistaina postiluukusta kolahti Olivian uuden numeron lisäksi toinenkin mukava yllätys, uusi sisustuslehti nimeltä Sisusta. Sisusta. (lehden nimessä on piste) oli paksu nide, ja lupaa olla jatkossa vieläkin paksumpi, yli 200 sivuinen megapaketti, ilmestymistiheys neljä kertaa vuodessa. Uutta Sisusta. -lehdessä on se, että lehti on suunnattu niin tavallisille kuluttajille kuin myös sisustamisen ammatissa työskenteleville. Kuten arvata saattaa teen lehtikatsauksen nyt tavallisen kuluttajan näkökulmasta.


Paperi oli kiiltävää, taitto ilmavaa ja tyylikästä, kuvat suuria, laadukkaita ja tarkkaan harkittuja. Silmä lepäsi suurelta osin kuvin täytetyssä lehdessä. Myös lehden jutut oli kirjoitettu huolella ja asioihin oli paneuduttu, mm. vinkkejä tilojen sisustuksiin annettiin runsaasti mielenkiintoista uutuuksien esittelyä unohtamatta. Kuinka moni teistä on esim. kuullut jokaisen kiireisen unelmasta, lavuaarin tulpan kuoressa olevasta (halutessaan jopa Swarovski-kristallein koristellusta) kellosta josta voi kasvoja pestessään tarkistaa ehtiikö juosta vielä bussiin vai ei?

kuva

Lehti oli kerrassaan upea, kaiken pitäisi olla siis hyvin. Mutta kun ei ole. Lehden ilmestymisaika on mielestäni valitettavan pielessä. Maailman taloudellisen tilanteen horjuessa epävakaana ja jokaisen median tuutatessa eetteristä ilmoille sanoja lama-taantuma-irtisanomiset, luulen, että tavallinen kuluttaja ei kaipaa tähän hätään esittelyjä 600 neliön lukaaleista joissa asuvat ihan tavalliset perheet. Tavalliset perheet, my ass! Tavallisella perheellä ei ole pian varaa edes lämmittää kuuttasataa neliötä ympäri vuoden jos tämänhetkiset merkit pitävät paikkansa.

Toki harmaassa arjessa jokainen kaipaa pientä pakopaikkaa jossa voi toivoa, uneksia ja haaveilla, ja joillekin pakoa arjesta antavat sisustuslehdet, mutta liiallinen tyylikkyys ja ökyily ei ehkä ihan ole se tämän hetken juttu. Kuten muotimaailmassa, samat lait pätevät tässäkin. Uutta ja prameaa ei lähdetä catwalkeilla esittelemään vaan pitäydytään vanhassa ja ehostetaan sitä ajan henkeen. Luulen, että moni sisustuslehtien avulla pakoa arjesta hakeva palaa tälläkin hetkellä vanhoihin tuttuihin, Avotakkaan ja Koti ja Keittiöön, joista ammentaa vinkkejä kodin uudistamiseen.

Uudistusta ja piristystä tarvitaan koteihin laman aikanakin, itse asiassa varsinkin silloin. Mukavia sisustusjuttuja haetaan kuitenkin tulevaisuudessa mielummin ehkä Tarjoustaloista ja Anttiloista kuin Kartellilta tai Murano Housesta. Halpatavaraketjut hierovat varmasti jo nyt käsiään ja odottavat kulutustottumusten muuttumista maltillisempaan suuntaan. Ja eipä aikaakaan kun halpaketjujen liikevaihto nousee kohisten. Siinä meillä taitaa olla tämän laman voittajat, ja näiden ketjujen sisustustuotteita ei Sisusta. -lehdessä esitelty.

Summa summarum, Sisusta. -lehti on laadukasta luettavaa kannesta kanteen ja antaa elämyksiä esteetikoille, mutta vaaleita, tyylikkäitä ja avaria koteja sekä kiiltäviä laajoja pintoja on viime vuosina nähty ihan tarpeeksi. Ennustan, että uusi tulokas sisustuslehtimaailmassa päätyisi tavallisen kuluttajan ostoskoriin huomattavasti useammin jos se palaisi onnellisuuden alkulähteille, seuraavina aiheinaan vaikka punainen tupa ja räsymatto.

10 kommenttia:

  1. miksi mä en saanut sisusta.-lehteä? mäkin olen olivian vuositilaaja! miksi mua aina sorsitaan?

    mut mä olen kanssasi samaa mieltä, kotivinkki, koti ja keittiö ja avotakka varmaan saavat "paluutilaajia" kun tyyli muuttuu maanläheisempään suuntaan.

    VastaaPoista
  2. I May Say: Ilmaisin itseni hieman huonosti tuolla alussa.. Nämä eivät ole saman kustantajan lehtiä, eli eivät tulleet samassa paketissa ja näin ollen sinua ei sorsittu! :) Sattuivat vaan tulemaan samana päivänä.

    Ja kiinnostavaa että olet samaa mieltä tulevasta trendistä. En usko että ollaan hirvittävän väärässä.

    VastaaPoista
  3. Mun mielsestä sisustuslehtiä ei lueta sen takia, että siitä katsottaisiin, mitä tavaraa pitää ostaa, vaan siksi, että saadaan ideoita. Eikä ne luksuskotien esittelyt välttämättä tarkoita sitä, etteikö sieltä saisi ideoita siihen omaan kerrostalokaksioonkin. Ainakin minä luen mielelläni ns. luksuslehtiäkin, vaikka asunkin opiskelijakämpässä. Päin vastoin, mua aina ärsyttää se jatkuva valitus siitä, kuinka lehdissä pitäisi olla enemmän halpojen sisustusliikkeiden tai markettien tuotteita esillä. IMO se on ihan sama, kuinka kalliita ne tuolit ja lamput on, sillä itse haen niistä vain ideoita. Mielummin katson lehdessä niitä alkuperäisi tuotteita kuin halpoja kopioita. Budjettituotteita voi sitten selailla vaikka Ikean kuvastosta. Vähän sama, kuin muotilehtien palautepalstoilla inistään, että ei saa esitellä kolmensadaneuron korkkareita, joihin lukijoilla ei ole varaa, vaan pitää kuvata henkkamaukkarättiä niihin muotikuviin. Miksi ihmeessä? Kopioiko joku ne asut suoraan rynnimällä lähimpään ketjuliikkeeseen? Eikö idea ole vain se tyyli ja tunnelma?

    Mun mielestä sisustus- ja muotilehtien ei siis välttämättä tarvi muuttua laman painaessa päälle. Minä ainakin kaipaan niitä ideoita ihan samalla tavoin ja toteutan niitä sitten niiden omien resurssieni puitteissa. Toki maanläheisempi tyyli alkaa varmasti taas yleisemmin miellyttää, kun monilla realiteetit iskevät kasvoille ja lehdistä ja muusta turhastakin täytyy ehkä karsia. Mutta ei kai ideoista tarvitse?

    Nuista halpakaupoista vuodatan vielä nyt kun kerran aloitinkin..:D Eli mua henkilökohtaisesti rasittaa jotkut tokmannit ja muut halpahallit, joiden ideana on vain myydä huonolaatuista paskaa polkuhinnoin halvan perässä juokseville kuluttajille. Vaikka olen köyhä opiskelija, säästän mielummin opintotuestani ja pienistä kesätyörahoistani ja ostan laadukkaita tuotteita, olipa kyse sitten vaatteista, käyttöesineistä tai ruoasta. Inhoan halvan tavaran kertakäyttökulttuuria; niiden tavaroisen ei edes kuulu kestää kovinkaan pitkään, vaan halvan tilalle hankitaan kohta uutta halpaa. Ja järevuoret kasvaa. En siis kaipaakaan lehtien sivuille alemyymälöiden tuotteita edes lama-aikan. Köyhän ei ihan oikeasti kannata ostaa halpaa.

    En tarkoita tätä henkilökohtaisesti sulle, Nina. Vuodatan vaan yleisesti tuntojani, sillä tää ilmiö on mietityttänyt mua jo aiemmin. Hyvä teksti ja asiaa kirjoitat, jälleen kerran. :)

    VastaaPoista
  4. Oho, tulipa siitä mammuttikommentti, sori että tukin sun kommenttiboksia tälleen.. :D Mutta herätti ajatuksia! :)

    VastaaPoista
  5. Kuulostaa kyllä sopivalta unelmointiin ja haaveiluun... Mutta mitä, sanotaanko siellä oikeesti että jossain 600-neliöisessä lukaalissa asuu tavallinen perhe? Epätavallisen paljon rahaa niillä ainakin on ollut. Koen itseni aika tavalliseksi mutta tuollaisesta saa vain haaveilla. Mutta ihana noita on selailla ja saada ideoita.

    VastaaPoista
  6. Anonyymi: Hyvä kommentti ja kiitos kehuista! Kirjoitukseni oli juurikin tarkoitettu herättämään ajatuksia, mahtavaa että kirjoitit niin pitkästi kun hyvältä tuntui. :) En kirjoittanut lehtiarviota omasta näkökulmastani vaan toin esille yleisen konsensuksen jonka ajattelen ottavan maan pian haltuun. Olen kanssasi tismalleen samaa mieltä: köyhän ei kannata ostaa halpaa ja itsekin jätän ostamatta korvikkeet jos ei aitoon ole varaa.

    Jos ihmiset lakkaavat ostamasta laatua ja turvautuvat vain krääsään miten käy laatutuotteiden valmistajien? Näin ruokimme itse lamaa ja synkistämme vain tilannettamme. Tiedän kuitenkin kymmeniä ihmisiä jotka tulevat valitsemaan Tarjoustalon laadukkaiden tuotteiden sijaan. Niin se vaan valitettavasti menee kun jostain on tingittävä mutta uutta kivaa tekee silti mieli hankkia. Itse valitsen kuitenkin toisin.

    VastaaPoista
  7. Kiitos vinkistä. Täytyykin tutustua lehteen ja sitten tuleekin kamala sisustushimo :D

    VastaaPoista
  8. Rva Herttainen: Lapsiperhen arkea siellä 600 neliössä elettiin, mutta tavalista varakkaampaa porukkaa heidän on pakko olla. Mutta talo oli kieltämättä upea!

    Ellie: Suosittelen lehteen tutustumista! Ja muuten, lehti on täysin suomalainen, joten senkin vuoksi sitä kannattaa suosia.

    VastaaPoista
  9. hmm.. mun mielestäni koti ja keittiö, kotivinkki eikä avotakka edusta mitään tokmanni/tarjoustalo-tarjontaa, koti & keittiö jne edustavat tavallisia kuluttajia. sellaisia, jotka ostavat talonsa, remontoivat pikkuhiljaa, kuitenkaan oikomatta ja säästämättä materiaaleissa tai huonekaluissa.

    sellaista elämää elän itsekin. ostan hyvää ja laadukasta. joudun silloin tällöin säästämään jotain saadakseni, mutta se on toisaalta kivaa, koska elämässä ei ole tarkoituskaan saada kaikkea nyt ja heti.

    VastaaPoista
  10. I May Say: Eipä Suomessa taida olla sisustuslehteä joka mainostaisi Tarjoustalo yms tuotteita. Yksi omista suosikkipalstoistani sisustuslehdissä on kuitenkin palsta jossa esitellään kaksi lähes samanlaista sisustusta joista toinen on luksusta ja toinen monta tonnia edullisempi. Usein joku edullisempi lamppu saattaa pestä triplasti kalliimman, toisessa kuvassa esitellyn, reippaasti. Ja lähes aina kun käyn pesuaineostoksilla juurikin Tarjoustalossa niin kierrän myös "krääsä"osaston ja katselen mitä suunnilleen vastaavaa olen nähnyt esim. Stockalla. :)

    VastaaPoista