perjantai 4. maaliskuuta 2011

Uudistunut klassikko ja ihan uutta

tunnetila: uteliaisuus

Sain hetki sitten sähköpostia L'Oréalilta otsikolla "Biothermin rakastettu klassikko uudistuu". Kiinnostukseni heräsi heti ja laitoinkin postin lähettäneelle henkilölle seuraavanlaisen tiedustelun:

"...sain juuri sähköpostia jossa kerrottiin Biothermin rakastetun klassikon uudistumisesta.
Siitä heräsi mieleeni kysymys jota blogissani on usein pohdittu. Eli miksi jo ennestään suosittujen tuotteiden koostumuksia muutetaan? Mitä jos käykin niin, että ennen tuotteen nimeen vannonut käyttäjä ei pidäkään uudesta koostumuksesta tai uudistetussa tuotteessa on jotain joka ei sovi yhtä hyvin tuotetta ennen käyttäneen iholle? En tarkoita että uudistukset olisivat (aina) pahasta, mutta tuota kysymystä on pohdittu pitkään ja hartaasti ja nyt ajattelinkin kysyä sinulta osaatko sanoa uudistusten motiiveista."

Sain kyselyyni seuraavan vastauksen (jonka julkaisen sen kirjoittajan luvalla, kiitos!):

"Kosmetiikan tutkimus kehittyy huimin askelein joka vuosi. Uusia teknologioita ja molekyylejä kehitetään kovalla vauhdilla. Aina ei kannata lanseerata täysin uutta tuotelinjaa jokaiselle teknologian kehitykselle, vaan kannattaa valita jo se olemassa oleva tuotelinja, mihin uusimmat molekyylit ja innovaatiot parhaiten sopivat. Siksi luonnollinen uudistumisrytmi on vähintään viiden vuoden välein. Uudet koostumukset testataan tarkkaan ja jos näyttää siltä, että vanha koostumus voittaa kaikissa testikategorioissa, uudistusta ei tehdä. Näin tapahtuu melko usein. Tavoitteena on siis parantaa olemassa olevia tuotelinjoja uudistuksilla. Toki joskus ikävä kyllä käy niin, että yksittäinen kuluttaja ei enää pidäkään tuotteesta uudistuksen jälkeen, mutta valmistajina voimme vain toivoa, että kyse on yksittäisistä kuluttajista (varsinkin, jos testit ovat osoittaneet, että uudistus on hyvästä)."

vastaajana Katja Ahonen - Biotherm markkinointipäällikkö

Suurkiitokset Katjalle vastauksesta! Minua ilahdutti kovasti vastauksen seuraava lause: "Uudet koostumukset testataan tarkkaan ja jos näyttää siltä, että vanha koostumus voittaa kaikissa testikategorioissa, uudistusta ei tehdä. Näin tapahtuu melko usein." Hienoa kuulla ettei tuotteita uudisteta pelkästä uudistamisen ilosta. Joskus kun tuntuu että vanhojen juttujen uudistaminen on oikein trendi ja kun muut uudistavat tuotteitaan niin kaikkien täytyy sillä samalla hetkellä tarjota tuotteissaan samaa trendikästä lisää, esim. tuollainen lisä oli jossain vaiheessa ubikinoni Q10 jota tungettiin joka paikkaan. (En siis puutu ubikinonin toimivuuteen tai tarpeellisuuteen, se vain tuli mieleen uudistusbuumina muutaman vuoden takaa.)

Image and video hosting by TinyPic


Vanhojen tuotteiden uudistamisen lisäksi
L'Oréalilla kehitellään koko ajan uusia juttuja ja uusin, nuorille suunnattu tuoteperhe MNY Maybelline tulee kauppoihin toukokuun aikana.

Sain sarjasta muutamia näytteitä jotka ovat sarjan maltillisimmasta päästä. Sarja kun on suunnattu pääasiassa nuorille ja rohkeille värien käyttäjille niin tällaista ikäihmistä suorastaan pyörrytti tarjolla oleva värien kirjo! :) Kuvassa sävyttävä huulirasva/huulihoito (hylsy, sävy aika nude), takana tummempi (livenä upean värinen!) huulikiilto, edessä tuubimainen huulikiilto (väri lähes baby pink), sekä marjapuuron värinen luomiväri.

Sarjaan kuuluu myös kynsilakkoja kaikissa sateenkaaren väreissä. Omani on hilemäinen hopea jota testasin heti tavallisen kynsilakan päälle ja tuote osoittautui värittömäksi lakaksi joka jättää kynsille kauniin välkehtivän pinnan. Ihana kesäjuttu siis muiden lakkojen päälle. Sarjasta löytyy myös erikoisuuksia, mm. sininen huulikiilto. Kiilto ei näytä huulissa siniseltä mutta saa hampaat näyttämään normaalia valkoisemmalta. Hauska uutuus!

Parasta tässä nuorille (ja kokeilunhaluisille) suunnatussa sarjassa on upeiden sävyjen lisäksi hinta. Mikään tuote ei tule maksamaan kaupoissa yli 6€. Näitä voi siis huoleta ostaa testailuun jos joskus haluaa testata jotain (omasta) normaalista poikkeavaa sävyä. Miltä kuulostaisi kirkkaankeltainen luomiväri, vihreä kynsilakka tai se sininen huulikiilto?

7 kommenttia:

  1. Tämä ikäihminen onkin jo odottanut MNY:tä Suomeen. Kiva kuulla, että huhtikuussa pääsee tuhlaamaan viikkorahansa. :)

    VastaaPoista
  2. .Nekku.: Heh, jos saa 6€ viikkorahaa niin saa kerran viikossa uuden kivan kosmetiikkajutun. Ei kuulosta hullummalta kunhan muistaa säästää vähän viikkorahoja myös karkkiin ja jäätelöön. :)

    VastaaPoista
  3. .Nekku.: Sori sori, kysäisin Maybellineltä ja sarja tulee kauppoihin vasta toukokuussa. Saat vielä hetken säästää viikkorahojasi.

    VastaaPoista
  4. Sinisestä huulikiillosta mulle tulee mieleen vaan se yksi Frendit-jakso, missä nähdään Joeyn Japaniin tekemä mainos miehille suunnatusta sinisestä huulipunasta, ja jakson lopussa Joey pakottaa Chandlerin pitämään sitä.. :D

    VastaaPoista
  5. Sara: Ai niin!!!!! Hahahahaha, nyt toi tulee mullekin aina jatkossa mieleen. Frendit on kyllä ikuisuusklassikko ja naurattaa aina! :)

    VastaaPoista
  6. Oi, ihania nuo MNY:t! En ole koskaan tuosta Maybellinen sarjasta kuullutkaan. tykkään!

    VastaaPoista
  7. Lilou: Tuotteet tosiaan oli ihania, ja sieltä löytyy jokaiselle jotakin. Ei tule kalliiksi jos joskus tekee mieli kunnolla revitellä ja leikitellä väreillä! :)

    VastaaPoista