keskiviikko 1. helmikuuta 2012

Nähtävää ja koettavaa Sri Lankassa

tunnetila: muistelu

Image and video hosting by TinyPic

Yritin etsiä netistä matkailijoiden kokemuksia Sri Lankasta ennen lomaamme. Löysin maasta ihan älyttömän vähän tietoa, joten ajattelin koota kattavan paketin omista kokemuksistani kun pääsen kotiin. Huh huh, voin kertoa että kattavan raportin kirjoittaminen ei ole helppoa, sillä kerrottavaa ja vinkattavaa olisi niin paljon että postauksia aiheesta tulisi varmaan parikymmentä. Sri Lanka-postauksia on kuitenkin toivottu, joten yritän kirjoitella pieniä vinkkejä sieltä täältä ja aloittaa vaikkapa kertomalla mitä kaikkea kivaa maassa voi tehdä ja missä ainakin kannattaa käydä (kohteet numeroitu karttaan).

1. Colombo
Suora lento Helsinki-Colombo (kesto mennessä 9h, palatessa 10h) on erittäin tervetullut Sri Lankan matkaajalle. Lento sujuu mukavasti nukkuessa tai jos uni ei tule niin matkalla ehtii hyvin katsoa kolme leffaa. Piipahdus lentokentällä ei missään tapauksessa riitä kokemukseksi Colombosta, maan suurimmasta kaupungista, joten suosittelen viettämään kaupungissa ainakin yhden kokonaisen päivän.

Colombossa on paljon nähtävää, mutta kaupunki on sen verran pieni että esim. matkatoimistojen järjestämillä päivän retkillä ehtii saada kaupungista jo jonkinlaisen kuvan. Omaan retkeemme sisältyi mm. kaunis keskuspuisto (Victoria Park) ja puiston puissa majailevat korpin kokoiset lepakot (!!), pieniä ja vähän suurempia hindujen ja buddhalaisten temppeleitä, kaupungin katuja ja ihmisvilinää, (käsittääkseni) maan ainoita kauppakeskuksia shoppailua varten sekä vierailuja erilaisilla muistomerkeillä.

Shoppailusta Sri Lankassa on tulossa oma postauksensa, mutta sanottakoon jo tässä että matkan ainoat länsimaiset vaatteet, laukut ja kengät bongasin Colombon kauppakeskuksissa. Muualla myytävä tavara oli paikallista ja mielestäni myös samalla paljon kiinnostavampaa.

2. Beruwela
Hotellimme sijaitsi yhdessä Sri Lankan rantakohteista, Beruwelassa (Beruwala). Matkatoimistossa meitä kehoitettiin ottamaan mukaan paksuja kirjoja ja paljon muutakin luettavaa, sillä "Beruwelassa ei ole muuta kuin hotelli ja täysin luonnontilassa oleva ranta. Illallistakin saa ainoastaan hotellilta joten tylsäksi voi käydä kahden viikon matka."

Hotellimme The Palms oli mukava ja sen allasalueella sekä pitkällä hiekkarannalla viihtyi kyllä vaikkapa kirjaa lukien, mutta todellisuudessa Beruwelassa ja sen läheisyydessä (Bentota, Aluthgama, Kalutara) oli upean rannan lisäksi toinen toistaan vilkkaampia pikkukyliä ostoskatuineen ja paikallisine käsityöpajoineen. Kylistä saattoi ostaa kaikki matkamuistot mitä ikinä tarvitsi, ja myös muita virikkeitä löytyi kun tuktuk-kuskit pääsivät vauhtiin ja kertomaan missä kannattaa käydä ja mihin hintaan he meidät sinne veisivät.

Vierailimme esimerkiksi kilpikonnien kasvattamolla (Sea Turtle Haatchery, Kosgoda) jonne kilppareiden munat poimitaan rannalta turvaan jottei mungot tai linnut syö niitä. Sain pitää kädessäni muutaman päivän ikäistä kilpparivauvaa (awww!) sekä niin painavaa konnaneitokaista (ei kuvassa, neito oli vielä suurempi) etten kunnolla jaksanut kannatella sitä käsivarsillani.

Image and video hosting by TinyPic

Toinen aika lähellä (Bentotassa) oleva käymisen arvoinen paikka oli maustepuutarha (Ayrveda Herbal & Spice Centre) jossa kasvoi kaikkea kaakaosta aloe veraan sekä kanelista vaniljaan. Puutarhan yhteydessä oli myymälä josta tuli napattua mukaan muutamia paikallisia rohtoja. Palaan rohtoihin tulevissa postauksissa, meni testit niiden kanssa syteen tai saveen.

Ravintolat tuolla alueella oli aika vähissä, varsinkin jos laiskotti eikä jaksanut ajella tuktukilla pitkiä matkoja sysimustaksi noin kello 18 muuttuvassa illassa, mutta muutama loistopaikka löytyi kuitenkin. Pysyttelimme pääosin hieman mielikuvituksettomasti turisteille suositelluissa paikoissa, mutta saimme silti erittäin hyvää ruokaa. Paikalliset syövät sormin, eli paikallisille tarjottava ruoka tarjoillaan kylmänä tai hyvin haaleana ettei sormet pala. Emme halunneet riskeerata lomaamme makaamalla vatsataudin kourissa hotellilla, joten maksoimme mukisematta turistipaikkojen ruoasta turistihinnat (ehkä noin puolet enemmän mitä paikallisten ravintoloissa ruoat maksoivat), söimme haarukalla ja lusikalla lämmintä ruokaa ja säästyimme vatsataudilta koko porukka. Hyviä paikkoja Aluthgamassa on mm. Ayesha ja Riverdale. (Aika hintavia paikalliseen hintatasoon nähden, mutta ruoka on laadukasta. Illallinen yhdelle oluen tai virvoitusjuoman kanssa (viinit kehnoja) noin 10€-15€.)

3. Galle
Galle on etelässä oleva vanha linnoituskaupunki (Unescon maailmanperintökohde) jonka linnoituksen rauniot on hieno kohde pysähtyä ihailemaan maisemia. Gallen rantakaduilla on paljon erilaisia kauppoja ja kojuja (vaatteita, asusteita, hedelmiä, kalaa, leluja), mutta omaan makuuni kojut olivat niin täynnä krääsää etten jaksanut edes kierrellä niissä kunnolla.

Matkalla Gallesta Beruwelaan pysähdyimme jalokivitehtaalla jossa tutustuimme jalokivikaivoksen saloihin ja näimme miten jalokiviä huuhdellaan hiekan seasta. Meille näytettiin myös jalokiven tie kaivoksesta koruksi ja lopuksi kävimme tietysti ihailemassa lopputuloksia tehtaan jalokiviliikkeessä jossa ihanuuksia myytiin tukkuhinnoin kultakauppojen sisäänostajille ja turisteille.

4. Mirissa
Mirissassa koin ehkä matkan parhaan elämyksen. Kävimme merellä valaanbongausretkellä. Läksimme heti aamusta pienellä veneellä merelle, toiveissa bongata sinivalas. Bongausreissumme onnistui ja näimme sinivalaan useamman kerran. Kerran valas nousi pintaan todella läheltä (hyvä ettei tullut hätä housuun kun tajusin valaan nousevan pintaan ihan veneemme vierestä!) ja tietty silloin säikähdin niin paljon etten tajunnut ottaa upeasta ilmestyksestä valokuvaa. Ärsyttävää! Tuijotin vain valtavaa tyyppiä suu auki ja haukoin henkeä. Samalla reissulla näimme myös delffiiniparven jossa oli 70 delfiiniä. Oli ihan mahtava kokemus!

5. Yalan kansallispuisto
Kuten jo kerroin Yalan kansallispuistossa voi vuokrata itselleen jeepin ja kuskin ja käydä safarilla bongailemassa eläimiä niiden omassa elinympäristössä. Lähtö on aamulla viiden-kuuden maissa, mutta hyvä niin sillä päivällä on jo niin kuuma että eläimet ovat piilossa auringolta ja samalla myös uteliailta turisteilta. Myös tuo reissu oli hieno! Yalassa on mm. maailman suurin leopardiesiintymä. Leopardien lisäksi siellä voi nähdä norsuja, krokotiileja, vesipuhveleita, riikinkukkoja, metsäsikoja, apinoita jne.

6. Kandy
Buddhalaisten pyhä kaupunki Kandy oli hyvin kaunis ja tekojärvineen hieman eurooppalainen, mutta todellinen turistirysä. Beruwelassa olimme yleensä ainoat turistit joka paikassa, joten pääsimme kokemaan hyvin paikallista tunnelmaa. Kandyssä kaikki oli turistimaisen kallista sekä näimme siellä vain turistipaikkoja. Kunpa olisimme ymmärtäneet pyytää paikallista opasta viemään meidät Kandyssa paikkoihin joista hän itse piti. Olisimme silloin nähneet varmasti Kandyn kauniimman ja rauhallisemman puolen. No, ainakin kaikki pakolliset nähtävyydet tuli nähtyä.

Vierailimme Kandyssä mm. valtavassa kasvitieteellisessä puutarhassa (tuo oli todella upea paikka kasveineen ja uteliaine apinoineen), kävimme katsomassa paikalliseen kulttuuriin kiinteänä osana kuuluvan tanssiesityksen sekä kävimme suuressa temppelissä (Temple of the Tooth) joka on buddhalaisten pyhinvaelluskohde sillä temppelissä säilytetään Buddhan hammasta.

Image and video hosting by TinyPic

Matkalla Beruwelasta Kandyyn kävimme norsujen orpokodissa jossa saimme syöttää tutipullolla pientä (ehkä 200kg...) norsulasta ja pääsimme taputtelemaan suurempia norsuja sekä seuraamaan norsujen kylpyhetkeä joessa. Vitsit että norsut on sympaattisia!

7. Nuwara Eliya
Teen ja vaeltamisen ystäville maan korkeimmalla paikalla sijaitseva Nuwara Eliya on ehdoton vierailukohde. Matkalla Kandysta Nuwara Eliyaan on myös useita teeplantaaseja joissa voi käydä tutustumassa teen tuotantoon sekä ostaa erittäin laadukasta paikallista teetä. Teetä myydään joka puolella Sri Lankaa, onhan se heidän tärkeimpiä elinkeinojaan. Teetehtaiden myymälöissä tee on kuitenkin tuoreinta ja laadultaan erinomaista. Matkalla on mm. Blue Field Tea Center jossa kävimme ostoksilla ja sisällä tehtaassa.

Image and video hosting by TinyPic

Siinäpä tärkeimmät kohteet jotka halusin vinkata teille jos suunnittelette joskus matkaa Sri Lankaan. Jos jokin asia kiinnostaa niin kysykää ihmeessä lisää. Voin vastata kommenttiboksin puolella tai vaikka sähköpostilla jos asiaa on paljon. Tämän vinkkilistan lisäksi on vielä tulossa ainakin postaus shoppailusta, Ayurvedasta sekä paikallisista rohdoista, kunhan ehdin paneutua kirjoitteluun joku päivä kunnolla.

Ja vielä lopuksi: jos maa kiinnostaa teitä suosittelen matkaamaan Sri Lankaan hyvin pian. Kun ihmiset kuulevat muilta matkaajilta miten upea paikka Sri Lanka on, turistimassat alkavat suunnata sinne ja pian koko maa on yhtä Kandyä ja se ei ole kivaa. Nyt vielä turisteja on niin vähän että halutessaan voi nähdä pienissä kylissä hyvin alkuperäistä meininkiä.

1. Ihanan kuuloinen reissu teillä ollut! Aurinkoa ja teetä ja vaikka mitä :) Olemme kauan miettineet Indonesiaa matkakohteena, mutta nyt myös Sri Lanka tuntuu tosi mielenkiintoiselta. Kiitos vaan, ja tervetuloa kotiin :)

2. Varsin kattava infopaketti, kiitos!

En muuten tiennytkään, että Sri Lankaan olisi ollut suoria lentoja..d'oh! Tosin en niitä nyt nopeasti katsomalla vieläkään löytänyt, eli jäi vaivaamaan mikä lentoyhtiö sinne lentää?

Entä nuo eri kohteissa vierailut, vuokrasitteko auton, menittekö taksilla vai miten?

3. kaisailona: Kiitos, kotona on kiva olla. Olen innoissani tästä pakkasesta. :) Ja kyllä, matkamme oli ihan mahtava ja kaikin puolin onnistunut. Indonesia on varmasti ihana paikka, mutta niin on Sri Lankakin. Kannattaa käydä molemmissa. :)

eskimo: Sri Lankaan lentää Finnair, tai oikeammin Hifly joka operoi Finnairin kanssa. Palvelut on kuten Finnairin lomalennoilla. Otimme oman matkamme Aurinkomatkojen kautta.

Beruwelaa lähellä tehdyt vierailut teimme näppärästi tuktukilla, sillä pääsee hankalassakin maastossa näppärästi liikkumaan eikä kyyti maksa juuri mitään. (Reilut tipit kannattaa kuitenkin antaa, sillä varmistaa hommien sujuvuuden. ;) )

Pidemmät, useamman päivän retket (esim. Kandyn retki kesti kaksi päivää ja yövyimme hotellissa Kandyssä, ja Mirissa+Yala+Galle -retki tehtiin myös yhdellä kertaa eli kesti kaksi päivää ja myös täällä yövyimme matkalla hotellissa) teimme paikallisen oppaan kanssa. Saimme eräältä suomalaiselta perheeltä suosituksen miehestä joka järjestää laadukkaita retkiä kohtuuhintaan.

Hän omisti pikkubussin johon mahtui reilusti koko 6 hengen porukkamme, sekä hintaan kuului myös oma kuljettaja. Kerroimme mitä halusimme tehdä ja nähdä, hän suunnitteli ja aikataulutti retket ja varasi hotellihuoneet kohteista. Minulla on jemmassa miehen käyntikortti ja voin antaa hänen yhteystietonsa jos olette menossa Sri Lankaan ja varsinkin tuolle alueelle. Mies on erittäin luotettava ja huolehtii kaikesta retkillä erinomaisesti.

4. Olisi tosi hienoa, jos tarvittaessa saisin tuon miehen yhteystiedot sinulta - tällä hetkellä lennot on varattu mutta muut yksityiskohdat on vielä melko auki (itse matkaankin on vielä aikaa). Olen haaveillut Sri Lankassa käymisestä jo vuosia, joten, vaikka rakastankin matkustamista ihan yleisestikin jo paljon, olen tästä matkasta jotenkin vielä normaalimpaa innoissani. :D

Eli jos luulet säilyttäväsi tuon käyntikortin vielä hetken, kunhan saan matkasuunnitelman naulattua enemmän kiinni voisin kenties lähettää sinulle meiliä?

5. eskimo: Totta kai säästän tuon käyntikortin. Eihän sitä tiedä vaikka tulisi Sri Lankaan suunnattua toistekin.. ;)

Laita vaan sähköpostia jos joskus haluat lisätietoja.

6. Anonyymi4/2/12 12:29

Voi ihanaa lukea näitä Sri Lankan juttuja, kun oma matka alkaa ensi la.na. Meillä vasta viikon lennot Colomboon maksettu, ja hotelli lounais-eteläsuunnalla päättämättä. Mikähän olisi hyvä sijainti, jos ainakin teeviljelmillä haluaisi vierailla, muuten taitaa mennä aika rantailuksi :) Myös Colombovinkit (esim. shoppailut) kiinnostaisivat.

-Outi

7. Haluaisin just tommoseen paikkaan, jossa ois paljon eläimiä jne tekemistä. En vaan vieläkään tiedä, uskallanko lähteä pitkille lentomatkoille lentopelon takia.

8. Petra: Meillä oli tosi eläinpainotteinen loma ja nähtiin ja koettiin ihan valtavasti kaikkea muutakin ihanaa. Hotellillamme oli paljon lapsiperheitä joten muutaman vuoden päästä voisitte ihan hyvin lähteä vaikka juuri tuonne. Lentopelko tosin täytyy ensin voittaa.. Tsemppiä, tuo kohde on kaiken harjoittelun arvoinen!

9. Oi, varsinkin nuo eläinkohteet vaikuttavat uskomattoman mielenkiintoisilta. Kiitos tästä!

10. Salla: Ihana että sinuakin kiinnostaa lukea reissujuttuja! Tuntuu välillä että ihmiset jättää reissujutut lukematta. Kirjoitan niitä silti, sillä jos olen itse lähdössä matkalle uuteen kohteeseen niin minusta olisi kiva saada toiselta kävijältä vinkkejä kivoista jutuista.

11. Itselleni matkustelujutut antavat paljon enemmän kuin meikki- tai tyylibloggaukset - luen niitäkin kyllä, mutta sivusilmemmällä. :)

12. Salla: Oi, onpa kiva kuulla että tykkäät matkapostauksista. Toivottavasti menet joskus Sri Lankaan ja saat vinkkejä blogistani. ;)