lauantai 8. kesäkuuta 2013

Risteily Pietariin

tunnetila: ilo

photo verikirkko2_zps02a7e414.jpg

Pidätkö risteilyistä mutta tuntuu että päivä Tukholmassa tai Tallinnassa risteilyt on jo nähty? Suosittelen hyvin lämpimästi tutustumaan päivä Pietarissa risteilyyn! Risteily toimii samalla tavalla kuin päivä Tukholmassa, eli lähtö on Helsingistä illan suussa (klo 19.00), yö vietetään laivalla, aamulla saavutaan Pietariin ja lähtö illalla Helsinkiä kohti on niin ikään klo 19.00. Perillä Länsisatamassa ollaan aamulla klo 8.00.

Tykkään Pietarista kaupunkina, varsinkin käsittämättömän upeat kirkot ja muut vanhat rakennukset ovat vertaansa vailla, mutta Venäjälle lähteminen, viisumien hankkiminen ja kaikki muu säätö tuntuu niin hankalalta ja aikaavievältä, etten jaksa koskaan nähdä sitä vaivaa. Päivä Pietarissa risteily hoituu kuitenkin lähes yhtä helposti kuin perinteinen Tukholman risteily, eikä esim. viisumia tarvitse noin lyhyelle reissulle hankkia. (Jos menet junalla yhdeksi yöksi Pietariin silloin viisumi tarvitaan.)

photo verikirkko3_zps84533144.jpg

photo eremitaasi1_zpsd6c1b488.jpg

photo riikinkukkokello_zps10d9debd.jpg

photo madonnaandchild_zps2608336d.jpg

Oma risteilymme Pietariin lähti keskiviikkoiltana ja palasimme Helsinkiin eilen, perjantaiaamuna. Hytit laivalla (St Peter Line) olivat perustasoa ja palvelut laivalla ihan ok. Toki Ruotsin laivoilla taxfree -valikoima on runsaampi, mutta ravintolat, pubit ja yökerhot sekä aamiais- että illallisbuffet olivat aika saman tasoisia kuin toiseen suuntaan risteilevillä laivoilla. Laivan henkilökunta oli pääosin venäläistä ja joillakin oli aika huono kielitaito, eivät osanneet englantia eivätkä suomea, mutta kaikista haasteista kuitenkin selvittiin.

Taxfreen hinnat olivat mielestäni yllättävän kalliita. En tosin tiedä kuinka paljon hinnat ovat nousseet myös Ruotsin laivoilla, sillä viime risteilystä Tukholmaan on noin vuosi aikaa. Palvelu kuitenkin pelasi ja viihdyimme laivamatkoilla mukavasti. Kävin myös testaamassa laivan sauna- ja allasosaston ja kun menin sinne vasta illallisen jälkeen niin sain uida ja saunoa ylhäisessä yksinäisyydessä. Oli ihana rentoutua saunoen rankan Pietarissa kiertelyn ja seminaaripäivän jälkeen.

photo eremitaasi2_zps45d93c7a.jpg

photo eremitaasissa_zpsd77f3adf.jpg

mekko Gina Tricot, huivi Other stories,
laukku BSC, balleriinat Tory Burch

photo kultakuvio_zpse9c76411.jpg

photo taulu1_zpsc989a227.jpg

Kun saavuimme aamulla satamaan meitä vastassa oli paikallinen matkaopas jonka olimme varanneet bussikuljetuksen kera. Pääsimme oppaan kanssa ulos laivasta "takaoven kautta" jonottamatta ja hyppäsimme passintarkastuksen jälkeen bussiin. Bussi kierrätti meitä ensin noin tunnin verran Pietarin keskustassa suurimpia nähtävyyksiä (mm. Iisakinkirkko (postauksen alin kuva) ja Verikirkko (postauksen kaksi ensimmäistä kuvaa)) esitellen ja sen jälkeen piipahdimme puolisen tuntia paikallisia matkamuistoja myyvässä kaupassa.

Matkamuistomyymälässä olisi ollut tosi paljon katseltavaa ja tutkittavaa (valtavasti meripihka- ja muita koruja, huiveja, kirjoja, matkamuistoja jne jne.) mutta puoli tuntia oli stopille niin lyhyt aika etten ehtinyt oikein keskittyä ostoksien tekoon. (Käytin suurimman osan ajasta seisoen wc-jonossa...) Myymälän jälkeen hyppäsimme takaisin bussiin ja suunnistimme Eremitaasiin, valtavaan pietarilaiseen museoon. Olen aikaisemminkin käynyt Eremitaasissa, mutta nyt sain siitä oppaan avulla ihan eri tavalla irti. Museo on aivan valtava ja opas sanoikin että kävelimme muutaman tunnin kierroksen aikana museon sisällä yli 3 km ja tuona aikana ehdimme pysähtyä vain muutaman taulun eteen kunnolla.

Kierroksen jälkeen sai joko jäädä Pietarin keskustaan muutamaksi tunniksi viettämään omaa aikaa tai halutessaan sama bussi vei takaisin laivalle. Koko lysti (bussi, opas, kiertoajelu, Eremitaasin sisäänpääsylippu) maksoi 40€/hlö. Suosittelen ehdottomasti ottamaan tuon paketin, varsinkin jos museo kiinnostaa. Pääsimme nimittäin museoon vip-ovesta ja ns. "tavallisten turistien" jono museoon oli ihan järjetön! En olisi ikinä jaksanut jonottaa helteessä niin pitkään.

photo kesapuisto_zps7982d0da.jpg

photo patsasvaaka_zpsd3e28704.jpg

photo iisakinkirkko_zpsb37f1869.jpg

Loppupäivän vietimme ympäri keskustaa kuljeskellen. Kävimme ensin Eremitaasin suunnalla olevassa Kesäpuutarhassa (valmistunut vuonna 1704 ja avattiin juuri viime viikolla kolme vuotta kestäneiden kunnostustöiden jälkeen uudelleen) ihastelemassa suihkulähteitä ja syömässä jäätelöä. Siitä matkamme jatkui keskustaa kohti, ostoskatu Nevski Prospektille ja Nevskillä kävimme lounaalla kivassa paikallisessa kahvilassa (paikallinen Coffee House -ketju Kofe Khauz, hyvä lista ja ilmainen wifi, olen käynyt tuolla jokaisella Pietari-visiitilläni tsekkaamassa sähköpostit). Sitten olikin jo mentävä Iisakinkirkolle josta lähtee ilmaisbussit satamaan kerran tunnissa (15.45, 16.45 jne).

Tykkäsin matkasta todella ja haluaisin lähteä kyseiselle risteilylle pian toistekin. Tuo oli neljäs kertani Venäjällä ja koskaan matka ei ole sujunut noin vaivattomasti mitä nyt laivalla ja matkaoppaan palvelujen kera. Tällä kertaa en ehtinyt yhtään shoppailemaan joten ensi kerralla voisin keskittyä pelkästään siihen.

Oletteko Te käyneet Pietarissa risteillen? Jos olette niin mitä tykkäsitte? Oliko kokemus yhtä mutkaton ja positiivinen kuin minulla? Jos ette ole käyneet niin suosittelen. Pietari on kivaa vaihtelua perinteisemmille risteilyille, vaikka on se Tukholmakin kyllä tosi kiva kaupunki.

1. Kiitos niin ihanasta blogistasi. Olen itseasiassa löytänyt sen vasta vähän aikaa sitten, mutta nyt se on suosikkilistallani. Olen itse käynyt Pietarissa risteilyn n. 7-8 vuotta sitten silloisella Silja Operalla. Kävin silloin järjestetyllä kierrosajelulla, mutta silloin ei voinut jäädä kaupungille ilman viisumia. Hieman harmitti. Pari vuotta sitten olin junalla Pietarissa ja täytyy sanoa, että ihastuin kaupunkiin. Kiva kuulla, että risteilykokemus oli hyvä. Sitä pitää harkita. Viisumi kun on melko kallis Pietariin.

1. Kiitos sinulle ihanasta kommentista CurryKaneli! Kiva kuulla että blogiini löytää myös uusia lukijoita. Tuntuu että blogillani on tosi vakiintunut lukijakunta ja tuntuu myös että melkein "tunnen" kaikki, ainakin kommentoivat, lukijani. Kiva saada myös sinut mukaan!

Jännä kuulla että tuo viisumikäytäntö on muuttunut, onneksi parempaan suuntaan. Pietari on kaupunkina niin ihana että olisi sääli vain käväistä siellä kiertoajelulla ja sen jälkeen "joutua" heti takaisin laivalle. Suosittelen testaamaan nyt reissua uudestaan, oli tosi kivaa!

2. Kävimme viime keväänä samalla St Peter Linen laivalla Pietarissa, yövyimme Sokos-hotellissa, eli perillä oli aikaa kaksi ja puoli päivää. Verikirkko ja Iisakin kirkko olivat silloin suljettuna (ke), joten pitääpä palata tuohon ihanaan kaupunkiin! Viisumivapaa risteily on tosi kätevä; ja matkan hintaan kuului kiertoajelu bussilla heti satamaan saavuttua. Näimme siis päänähtävyydet ja matkamuistokaupat (jee, niissä oli vessoja :D)kätevästi kerralla.

Viime kerralla sää oli vielä keväisen kolea, ja jäät kolisivat merellä laivaa vasten, joten ensi kerralla menemme myöhemmin. Junamatka Lahdesta olisi vain 2,5 h, eikä viisumin hankkiminenkaan ole ryhmämatkoilla hankalaa...

1. Oi mikä idea, RYHMÄMATKA!!! Olen niin tottunut omien matkojen kasaamiseen etten tule koskaan edes ajatelleeksi ryhmämatkailun etuja. Esim. tuossa viisuimasiassa se on ihan ehdoton! Mä haluan kans Pietariin pian takas, vaikka muutamaksikin yöksi. Kallista siellä on ja kielimuuri tulee helposti vastaan, mutta silti Pietari on todella tutustumisen arvoinen paikka! Ja Moskovaan, voi että mä haluaisin Moskovaan, mutta siellä on jo niin kallista ettei sinne ole varaa lähteä ikinä. :D

3. Piti kommentoida siulle jo aikaisemmin, mutta en ehtinyt ennen kuin nyt. Tosi mielenkiintoinen postaus ja kivoja kuvija! :) Ihana oli lukea tätä ja miten mukavaa, että oli kiva reissu. Mieki olen nyt melko piakkoin lähdössä Venäjälle omatoimisesti ja vieläpä autolla. Vähän jännittää ja pelottaa! ;) Vivi Vinna

1. Minut on peloteltu (ehkä jopa turhan raskaasti) tuosta Venäjällä omatoimisesti reissaamisesta, joten toistaiseksi tyydyn ryhmässä reissailuun. Luulen kuitenkin että kaikki menee siellä vallan mainiosti jos vaan pitää järjen päässä eikä toikkaroi autolla liikennesääntöjen vastaisesti, pitää hermot kurissa ruuhkissa tuntikausia istuessa ja käyttäytyy muutenkin asiallisesti. Ihanaa matkaa teille, pieni jännitys kuuluu asiaan! :)