keskiviikko 25. helmikuuta 2009

Farkut

tunnetila: ihmettely

En ole farkkutyttö. En kumarra Dieselille, en Cheap Mondaylle. Mielestäni farkut sopivat kauniisti vain laihoille ja pitkäsäärisille ihmisille. Farkut paksuntavat jalkojani hurjasti, antavat runsaamman, lanteikkaamman ja reitevämmän lookin. Kaltaiselleni lyhytjalkaiselle tyllerölle farkut ovat suorastaan kauhistus. Silti kaapista löytyy tälläkin hetkellä enemmän tai vähemmän käytössä olevia farkkuja yli kymmenen paria.

Kuva 1. vasemmalla kokonaan kapeat farkut Lindex, oikealla bootcut malli Vero Moda

Vaatekaappini kätköissä on farkkuja useissa eri sinisen sävyissä sekä yhdet harmaat "jamekset". Malleista löytyy pilliä, bootcuttia, suoraa lahjetta, capria ja superlevaria. Löytyypä kaapista myös Espritin suosikkifarkkuni vuosien takaa. En ole käyttänyt niitä aikoihin, mutta ne ovat niin rakkaat ettei poiskaan voi heittää.

Kuva 2. vasemmalla bootcut (ikuisuuslempparit) Esprit, oikealla täysin suora peruspesu Cap

Helmikuun Oliviassa kerrottiin, että farkkuvalmistajien mukaan uusia farkkuja ei saisi pestä puoleen vuoteen. Liika farkkujen pesu tekee farkkujen kulumisesta "vääränlaista", vain kovassa käytössä, ilman pesua, farkut kuluvat luonnollisesti ja saavat valmistajien toivoman ulkonäön. Jäin itsekseni ihmettelemään mitä farkuille sitten pitäisi tehdä.

Kuva 3. vasemmalla suora vaaleapesu Marc O' Polo, oikealla leveähkö keskisininen Esprit

Joku muukin oli varmaan ihmetellyt kirjoitusta, löysin nimittäin uusimmasta Olivian numerosta (maaliskuu 09) vastauksen kysymykseen. "Pakasta ne. Muutama tunti pakastimessa rittää." Vastauksen Olivialle antoi JC:n maapäällikkö Krista Etzell. Olen pakastanut farkut kerran kun istuin purkkaan. Purkka kovettui ja irtosi hyvin, jättämättä jälkeäkään. Pelkässä "pesumielessä" ei kuitenkaan tulisi ensimmäisenä mieleen laittaa farkkuja pakastimeen.

Kuva 4. vasemmalla pilli, tumma, korkeavyötäröinen Lindex, oikealla leveähkö kivipesty Esprit

Uusimmat farkkuni ovat kokonaan leveälahkeiset ja korkeavyötäröiset, ostettu Mangosta (kuvassa alla). Olin syksyllä juuri ostanut nämä farkut kun Kämp Galleriassa järjestettiin kanta-asiakkaiden shoppailuilta. Illassa oli puhumassa pari vaatetusalan ammattilaista. Heti yleisöluentonsa alussa toinen alan ammattilaisista laukaisi: "Farkut on nyt tosi out!" 70% paikalla olleista asiakkaista alkoi vääntelehtiä paikallaan ja pälyillä ympärilleen, kaikilla hyvin epämuodikkasti farmarit jalassa.


Tulevan kesän trendejä haistellessani voin todeta luennoitsijan olleen 100% väärässä. Lehdet pursuavat kaiken mallisia farkkuja kloorivalkaistuista pilleistä tummiin super leveisiin purjelahkeisiin, onpa mukana myös keskisinisiä bootcuteja. Farkut on, muodossa tai toisessa, aina muotia! Vaikka ne saavatkin minut näyttämään paksummalta.

Käytätkö sinä farkkuja? Onko farkut aina in?

27 kommenttia:

  1. pöh! mun mäc ei päivittänyt ekaa kommenttia..

    asiat kertauksenomaisestI:
    1) sä miltään paksulta näytä farkuissa!
    2) kiva että olet ollut ahkera blogin pitäjä! mä taas olen ollut ahkera lukija, mutta surkean laiska kommentoija.. pahoittelen laiskuutta, mut joka ikinen juttu on luettu.
    3) mä unohdin jo tän kohdan

    VastaaPoista
  2. pAKASTIMEENHAN NE KEHOTTAA FARKUT LAITTAMAAN. (Sori, caps oli päällä ja oon laiska, en kumita tota ja kirjota uudestaan.)

    Mulla on kaapissa kai komet farkut, en niitä hirveesti käytä, mutta joskus , niinkuin nyt, innostun ja puen ne jalkaan

    VastaaPoista
  3. I May Say: 1) Oi, oli kivasti sanottu! 2) Oi, oli ihanasti sanottu! Kiitos kiltti! 3) Oi, oli hauskasti sanottu, nauratti! :)

    Shandi: Heh, mä jo ihmettelin miksi huudat mulle. "LAITA NYT NE FARKUT SINNE PAKASTIMEEN!!!" :)

    VastaaPoista
  4. Sun lemppari Esprit farkut on super hyvännäköiset!

    VastaaPoista
  5. heh, mä oon ollut hirveän huono farkkujen käyttäjä, oon käyttänyt vain poyfriendfarkkuja, kunnes jokus erehdyin kokeilamaan pillejä. Nyt en muita sitten käytäkään. Elin siinä uskossa, että mun paksut reidet ei kovin hyvältä niissä näytä, mutta..!! =)

    Ja farkut sopivat sullekin hyvin! :)

    VastaaPoista
  6. Anonyymi: Jee, kiitti hirveesti! Ne on tosi vanhat ja lahkeet on ihan riekaleina. Muuten käyttäisin niitä varmaan vieläkin koko ajan. :)

    Mikkan: Kiitos! Itsestä vaan tuntuu aina ihan paksukaiselta kun laittaa farkut jalkaan..

    VastaaPoista
  7. Hyvin minunkin mielestä sinulle sopii farkut, itse en kylläkään niitä oikein tykkää jalkaani laittaa..no, farkkuleggarit ovat sitten asia erikseen, eli tiukat pillipöksyt kelpuutan itselleni, vaikka välillä haikailenkin mun käytössä kuluneiden farkkujen perään :)

    VastaaPoista
  8. Wau vitsi näytät mahtavalta farkuissa. Ei tuommoisia upeita pareja saa kaapissa pitää tunkkaantumassa(kirjoitetaanko se noin:D). Etenkin noi pillitkorkeevyötäröiset näytti mahtavalta! Ja myös noi leveälahkeisetkorkeavyötäröiset. Kaikki istuvat upeasti. Käytä ihmeessä:)

    VastaaPoista
  9. Farkut ovat ikuisuusasia, ei mikään in/out-juttu. Mulla menee hermo tollasiin asiantuntijoihin. Noi sunkin kuvat osoittaa, että vähän joka tyylisistä fakuista löytyy kullekin kropalle sopivat, kun vaan jaksaa etsiä. Noissa korkeavyötäröisissä leveälahkeisissa on sulle tosi hieno istuvuus, ja jalat näyttää mahtavilta! Ja noi lindex-korkeavyötäröiset taitaa olla sama malli kun mun nyk.lemppareissa. Mäkään en ole merkkiuskollinen, paitsi (vanhojen) Levi's 501:ten suhteen.

    Mä kyllä pesen farkkujani hysteerisesti, jotenkin tuntuu nihkeeltä ajatus pesemättömästä puuvillasta. etenkin röökin ja muun ilonpidon haju tarttuu farkkuihin todella tiukasti, viekö se pakastaminen muka senkin?

    VastaaPoista
  10. Sulle sopii ihan älyttömän hyvin nuo korkeavyötäröiset pillit sekä 70-lukulahkeet! Hoikentaa ihan mielettömästi, vaikka et kyllä mikään isokokoinen ole todellakaan. Meillä on aikalailla saman mallinen kroppa ja itse tykkään juurikin hieman korkeampivyötäröisemmistä farkuista, koska ne vaan imartelee parhaiten vartaloa. :) Myös peruspilleissä näytät todella hyvältä!!

    VastaaPoista
  11. no höh. katteletko sä sit jotenkin pahasti jos joku tällanen lölleröreisi kuten esim. mä, kulkee farkuissa? Kun kerran farkut sopii sun mielestä vain laihoille pitkäsäärille. Mitäs tällaiset mursut sit pitää jos ei farkkuja? (ai niin.. legginssejä! Ainakin mä! :D)
    Mut.. sulle ainakin näkyy kuvien perusteella passaavan monenkin malliset. :)

    VastaaPoista
  12. Minun silmääni kaikki farkkusi näyttävät (sinulla) hyvältä! Old school -naisena mun mielestä on vaan hyvä, että esim. reidet ja lantio eivät ole farkuissa "tikut" vaan naisellinen pyöreys näkyy - sehän meidät erottaa miehistä, ei lie biologinen tarkoituskaan näyttää teinipojalta :)

    Go for it, aktivoi farkut!

    VastaaPoista
  13. Mä ajattelen niin, että useimmille löytyy hänelle sopivat farkut (joskin leikki-ikäiset tiukoissa pillifarkuissa on NIIN out, koska ei ne pysty raukat liikkumaan niissä :( ) No joo.. Farkut tosiaan mielestäni sopii useimmille, mutta tärkeintä mun mielestä on se, että jokainen löytää ne omansa jotka oikeasti sopii.

    Mä en esim. oo vetänyt pillejä tai kapenevia farkkuja jalkaani olkoon kuinka pop hyvänsä, koska en halua näyttää siltä että oon matkalla talleille. Ja näillä reisillä näyttäisin just siltä. Sama ongelma oli jo voimisteluaikoina...

    VastaaPoista
  14. Miksi sinulla sitten on noin pirun monet farkut :--D? Minusta näytät hyvälle etenkin oikein tummansinissä sellaisissa <3 Korkeavyötärö ja/tai pillit lahkeet passaavat parhaiten.

    VastaaPoista
  15. Salka: Käytössä kuluneet farkut on parhaat farkut. Mä ostin kans farkkuleggarit mutta ei ne olekaan niin kivat mitä ajattelin..

    ilona: Voi kiitos! Itse en ole asiasta noin vakuuttunut mutta ehkä niitä pitäisi rohkaistua käyttämään kun noita on siunaantunut kaapit pullolleen.. :)

    Sugar Kane: Tollaset asiantuntijat saa mullakin karvat pystyyn. Onneksi on omat aivot joilla ajatella.. Ja kiitos, mä oon kans tykästynyt noihin levarifarkkuihin.
    Pesusta vielä, mäkin pesen farkkuja jatkuvasti. Farkut on parhaimmillaan ilman polvipusseja ja pikkasen kireinä.

    Anna-Maria: Kiitos kiitos! Olen yllättynyt miten kaikki ovat samaa mieltä farkkujen sopivuudesta ja itse olen suhtautunut vähän negasti koko juttuun.. Korkeavyötäröiset farkut on muuten kivat, mutta korostavat liikaa tota J Lo -ahteriani..

    Tuhlaus: Mursut! :D Susta on kuule tyttö mursu kaukana! Mutta ei, en katso ketään pahasti, mä suvaitsen myös henkilöt jotka käyttävät pohjepituisia legginsejä minishortsien kanssa. ;) Farkut vaan on musta sellanen vaatekappale että se ei imartele kovinkaan monta vartalotyyppiä.

    Wandabe: Totta, tuo naiseuden ja naisellisuuden hienous! Miksei sitä sitten korostaisi. Naiselliset muodot on oikeasti upeita! Kiitos, tämä antoi miettimisen aiheen.

    N.: Voimistelijan reidet saattavat kyllä aiheuttaa ongelmia farkkujen valinnassa. Mulla on tanssijatausta ja tiedän mistä puhut.. Mutta onneksi farkuissa on paljon erilaisia malleja ja värejä joista jokainen voi valita omansa.

    Anonyymi: Heh, no sitä mä itsekin mietin.. Eikä noissa kuvissa ole vielä edes kaikki mitä eilen kaapistani löysin.. Toivotonta! :)

    Hassua muuten miten ihmiset ovat tykänneet noista korkeavyötäröisistä pilleistä. Oli nimittäin itsesensuuri lähellä enkä meinannut laittaa kuvaa noista farkuista tänne ollenkaan kun näytän niissä mielestäni niin paksulle. Tosin vieressä on vaaleimmat versiot jotka paksuntavat entisestään..

    VastaaPoista
  16. Loistavastihan sulle näyttää farkut sopivan! Mun silmään ainoastaan nuo kehutut korkeavyötäröiset pillit näytti hitusen oudoilta mutta nää nyt on niin makuasioita ja tarvis nähdä monesta kuvakulmasta että sais realistisen käsityksen.. :)

    VastaaPoista
  17. Desthea: No niin mustakin! Ne on vaan jotenkin oudot.. Tai en minä tiedä. Ainakin peba näyttää niissä valtavalta! :)

    VastaaPoista
  18. Kyllä, farkut ovat aina in!

    Olen samaa mieltä siitä, että joissain tapauksissa farkut hieman leventää erityisesti vaaleat bootcutit.. Mut toisaalta, jos ei ole kauheen levee, niinkun et ole, onko sillä nyt niin väliä :) Ja noi ekan kuvat tummat pillit on upeet sun päällä!!

    -Emmi

    VastaaPoista
  19. NinaV, on kyllä hassua, miten erilailla itse ja muut näkee omat asukuvat. Mäkin saan monesti kehuvinta palautetta niistä asuista, jotka itselle näyttävät kuvissa pahimmalta. Esim. kukaan ei tajua tulla haukkumaan, kuinka valtavat mun reidet aina välillä on, hehe.

    Mua viehättää kyl älyttömästi noi kaaret, mitä korkeavyötäröiset farkut sinunkin ylläsi saavat aikaan, tai näyttävät.

    VastaaPoista
  20. Farkut on aina in, ihan sama mitä joku "asiantuntija" sanoo - niitäkin on niin monenlaisia. Ja siitähän se riippuu minkä kanssa niitä farmareitaan pukee päälle.

    En kovin pitkälti ehtinyt sinuun tutustua lauantaina, mutta ei jäänyt erityisesti mieleen että olisit ollut lyhytsäärinen?

    Mutta toi pakastinhan on ihan näppärä käytännön vinkki: jos vaatekaapissa on liian täyttä, voi ylimääräisiä farkkuja säilyttää arkkupakastimessa! Eikös sitä nyt kukaan hoksannut. Samoin kesävaatteet voi talveksi heittää pakastimeen. Kätevää :)

    VastaaPoista
  21. se nyt vaan on ikävä tosiasia, että tositosi hyvistä/hyvännäköisistä ja parhaat puolet esiintuovista farkuista joutuu maksamaan yleensä sen noin 100 euroa (ellei tee ale-löytöjä:)). Erityisesti farkkuihin keskittyneiden merkkien suunnittelu ja materiaalit (siis esim. diesel, lee, nudie, denimbirds..) vaan on ihan eri luokkaa kuin lindex/veromoda/only jne. (vaikka nekin ihme kyllä maksaa aikalailla paljon..). Kehoitan menemään asiantuntevaan farkkukauppaan sovittelemaan ja tutustumaan:) Vaikka et siis kyllä kamalalta näytä noissa vanhoissakaan.

    VastaaPoista
  22. Emmi: Samaa mieltä, paksuimmalta näyttää noissa vaaleissa bootcuteissa. Mieheni katsoi eilen noita kuvia ja tosesi: "Parhaat on noi vaaleimmat. Ne hoikentaa." MITÄH?? En ymmärrä. :)

    Sugar Kane: Kaaret.. Nuo toisen naisen unelmat, toisen naisen viholliset.. :)

    Ilona: Heh, joo, kesävaatteet talveksi pakastimeen ja kesällä vastoin. Mahtava idea! :) Oli kiva nähdä miitissä! Olit hurjan pitkä, hoikka ja kaunis!

    Anonyymi: Tuo on varmasti totta. Olen usein miettinytkin että haluaisin joskus mennä ostamaan farkut alan erikoisliikkeestä myyjän avustuksella. Kun nuo, kuten sanoitkin, perus Vero Modat maksaa nykyään sen 70€ eli ei ole halpoja nekään.

    VastaaPoista
  23. Vielä noista farkkujen hinnoista...
    Helmikuun Oliviahan oli oikein kunnon farkkunumero ja housuja kun sieltä selasin ehdottomaksi suosiksi löytyi unelmafarkut. Sitten katsoin hintaa... 448€ (!! Kääk !!)

    Karvaita kyyneliä. Ja 70% alennuksia odotellessa ; )

    VastaaPoista
  24. N.: Mä en IKINÄ ostais noin kalliita farkkuja. En IKINÄ!!! Ale -70% on sit jo ihan toinen juttu.. ;)

    VastaaPoista
  25. Hmm, kirjoituksesi pisti miettimään omaa suhtautumistani farkkuihin... En ihan oikeasti käytä juuri muita housuja kuin farkkuja. :D Olen lyhyt ja persjalkainen, mutta silti olen erittäin tyytyväinen farkkuihin, siihen miltä ne tuntuvat jalassa ja miltä ne näyttävät. Tietenkään tällä vartalon mallilla en välttämättä osta niitä vaaleimpia malleja, suosin tummia tai korkeintaan keskisinisiä. Ehkä voisi jo olla aika katsella uusia housuja, jotain ei-farkkuja. :)

    VastaaPoista
  26. Uma: Kiva että kirjoitukseni sai miettimään. :) Kokeilepa ostaa mustat kapealahkeiset puuvillahousut. Niissä näyttää oikeasti niiiin paljon hoikemmalta. Aina (satunnaisten)farkkukausien jälkeen kun laitan töihin puuvillahousut niin minulta kysytään olenko laihtunut. Testaapa ja käy sitten blogissani kertomassa miten kävi! :)

    VastaaPoista
  27. Kyllä sulle mielestäni farkut sopivat jos kelle. Sullahan on muodot ihan kohdallaan. Lisää vain tuollaisia kuvia ja mielellään myö takaapäin kuvattuna.

    VastaaPoista