maanantai 27. elokuuta 2012

Fiksut postilokerot

tunnetila: helppous

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Testasin heinäkuun alussa ensimmäistä kertaa Postin uutta SmartPOST -palvelua ja palvelu sai minusta heti vakituisen käyttäjän.

Muutaman viime vuoden aikana postikonttoreita on suljettu niin paljon että oma lähipostini on lähes aina valtavan ruuhkainen. (Onneksi sitä ei kuitenkaan ole suljettu!!) Asioin usein postissa ja joskus jono saattaa olla niin pitkä että haen postista jonotusnumeron, käyn välissä lähikaupassa ruokaostoksilla ja sen jälkeen palaan postiin hakemaan pakettini. Usein tuo toimii, mutta silloin vasta harmittaakin kun myöhästyt juuri omasta vuorostasi ja joudut ottamaan uuden jonotusnumeron ja viettämään lisää aikaa odotellen. SmartPOST -palvelun avulla jonotuksesta voi tulla historiaa.

Monissa verkkokaupoissa voi nykyään valita paketin toimitusmuodon. Paketin saa halutessaan postiin tai vaikkapa lähimmälle R-kioskille ja nyt myös SmartPOST -lokeroihin. Lokeroita on tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla ja sen läheisyydessä sekä Turun, Porin, Forssan ja Tampereen alueilla (voit hakea noutopaikkoja täältä). Toiminta-aluetta kuitenkin laajennetaan ja palvelu tulee kattamaan syyskuun 2012 loppuun mennessä lähes koko Suomen.

Nettiputiikissa asioidessa ei tarvitse antaa tilauksen yhteydessä tilaajan kotiosoitetta vaan paketti kohdennetaan asiakkaalle puhelinnumerolla. Kun paketti on halutussa toimipisteessä saat tekstarin ja voit noutaa paketin viestissä mainitun lokerokoodin avulla. Palvelu on äärettömän näppärä. Hain oman pakettini Kluuvin kauppakeskuksesta eikä minun tarvinnut jonottaa lainkaan. Toki jonot voivat kasvaa kun palvelun käyttö yleistyy, mutta kun voit hakea pakettisi toimituspisteeltä mihin aikaan vaan niin ainakin "jonotan postissa viideltä, juuri silloin kuin kaikki muutkin töistä päässeet ihmiset" ruuhkat poistuvat.

Nyt kun vaan noita paketiautomaatteja saisi kattavasti koko Suomeen ja kaikki nettikaupat tuohon mukaan, niin kylläpä elämä helpottuisi, ainakin pakettien postituksen ja noudon osalta. En ole vielä itse testannut paketin lähettämistä, mutta ainakin noutopalvelu toimii erinomaisesti. Tykkään ja suosittelen!  

21 kommenttia:

  1. Meidän lähikauppakeskuksessa on tuollainen lokerikko ja olen aina vähän kauhistellut sitä :D Mutta ilmeisen helppo homma siis, täytyypä kokeilla jos joskus sellainen tilanne vastaan tulee. Ei minulla postikaan kaukana ole, eikä edes ruuhkainen, mutta siellä on töissä tooodella tympeä täti joka saa mut aina huonolle tuulelle. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, mielummin persoonaton luukku kuin tympeä palvelu. :) Tuolla luukulla jos mikään ei onnistu niin silloin voi syyttää vain itseään ja sen kestää yleensä paremmin kuin tiuskivan tädin. :D

      Mutta totta, tuo kompleksi saattaa näyttää vähän pelottavalta jos ei tiedä mikä se on. :)

      Poista
  2. Täytyypä kokeilla täällä Lahdessakin! Meidänkin pääposti on tosi ruuhkainen, ja kohta se muuttaa (taas...). Olen usein tilannut Ärrälle tai Siwaan paketit, niissäkin saa jonottaa, kun hoidetaan samassa ostokset ja postiasiat :-/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, mä olen kans testannut tuota Ärrää ja siellä saa myös jonotella. Ei kylläkään niin kauaa kuin postissa. Toivottavasti näitä noutopisteitä olisi jossain teidän lähellä tai näppärästi vaikka työ-/harrastusreitin varrella Lahdessa. Toimii kyllä tosi hyvin!

      Poista
    2. Automaatti on ihan lähellä: Prismassa. Vissiin tulee muuallekin. Lahdessa kaikki on lähellä ;)

      Poista
    3. Oi, tuohan on älyttömän näppärä!!! Saat haettua paketit samalla kun käyt ruokaostoksilla.

      Poista
  3. Great minds really think alike!

    http://visuaalisestivaativa.blogspot.fi/2011/06/pakettipalvelu-ja-pohdintaa.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikä?!?! Hahahaha, tämähän käy jo ihan mahdottomaksi. :) Paitsi että sä testasit tota jo vuosi sitten ja minä vasta nyt. Noh, parempi myöhään kun ei silloinkaan! :D :D

      Poista
  4. Toihan on ihan paras keksintö pitkään aikaan. Ei oo tarvinnu postista paketteja jonotella ja postipaikat itsessään voi keskittyä niihin tärkeämpiin hommiin (vaikka nyt en tähän hätään keksi yhtään semmoista..)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, taisi tulla se korukin viimeksi ihan postiluukun kautta.. ;)

      Poista
    2. Kyllä, kiitos siitä! Se on päässyt jo mukaan viipottamaan :)

      Poista
    3. Kyllä, kiitos siitä! Se on päässyt jo mukaan viipottamaan :)

      Poista
    4. Jee, kiva että tykkäät korusta! :)

      Poista
  5. Minä teen aina ruuhkaposteissa ja joulun alla lihatiskin superruuhkassa niin, että otan lapun, odotan hetken ja otan toisen. Sitten lähden esim. juuri ruokakauppaan tai siellä jouluruuhkakaupassa hakemassa kaikki muut ostokset ja palaan sitten toivottavasti sopivaan hetkeen ilman pitkää jonotusta. Samalla katson sitten jonkun toisen lappuni arvoisen, yleensä valitsen esim. pienten lasten kanssa odottavan tai jonkun vanhemman henkilön, jolle annan tämän toisen lappuni. Ihmiset ilahtuvat yleensä, kun saavat montakymmentäkin numeroa alemman lapun kuin omansa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo onkin tosi hyvä tapa. Mä olen joskus saanut samalla tavalla jonotuslapun joltain ja ilahduin siitä niin paljon että olen tehnyt myös itse joskus samaa. Pienillä asioilla saa joskus pelastettua kanssaihmisten päivän, eikä maksa mitään. :)

      Poista
  6. Toi olisi todella näppärä juttu, jos kaikki paketit saisi noihin automaatteihin. Tilaan paljon tavaraa ulkomailta, joten turha toivo. En vaan ymmärrä miksei voi valita palvelua, että jokainen paketti ensisijaisesti tulee automaattiin ja mikäli paketti on liian iso, niin sitten se toimitetaan postikonttoriin.

    Eli kiitos Itella kivasta ideasta, mutta se ei toimi. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin juu, ulkomailla on niin erilaiset posti- ja puhelinjärjestelmät joten ainakin pakettien asiakaspalautus saattaisi tuottaa ongelmia.

      Poista
    2. Kannattaa tutustua tähän:
      http://www.posti.fi/paketit/kotimaanpaketit/paketinohjaus.html

      Poista
    3. Otin tuon palvelun käyttöön heti kun se tuli. Oliskohan yhden paketin onnistunut ohjaamaan automaattiin. :)

      Poista
    4. Kiitos vinkistä Anonyymi, ja voi että Myy, onpa tyhmää kuulla ettei palvelu ole kohdallasi toiminut. Tosi mälsää. :(

      Poista
  7. Tuota täytyy kokeilla heti kun siihen on mahdollisuus. Lähipostillamme on maailman fiksuimmat aukioloajat arkisin: klo 10.00-16.30!! Lounastauollakaan ei voi piipahtaa, kun työpaikka on toisella puolen kaupunkia. :/

    VastaaPoista